Podsumowanie projektów unijnych na Podkarpaciu

22 października w siedzibie Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Sanoku odbyła się konferencja promująca efekty projektów „Wsparcie techniczne ratownictwa ekologicznego i chemicznego” oraz „Zwiększenie skuteczności prowadzenia długotrwałych akcji ratowniczych” współfinansowanych przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.

W ramach konferencji zaprezentowano część zakupionego dla podkarpackich strażaków sprzętu ratowniczo-gaśniczego oraz samochodów pożarniczych.

Wsparcie techniczne ratownictwa ekologicznego i chemicznego.

Projekt zakłada usprawnienie działań Państwowej Straży Pożarnej w zakresie rozpoznawania zagrożeń, usuwania ich skutków oraz wzmocnienie systemu ochrony ludności i środowiska naturalnego na obszarze Polski i obszarze transgranicznym, m.in. poprzez skrócenie do 3 godzin czasu przeprowadzenia rozpoznania i reagowania na zagrożenia, a także objęcie ponad 38 mln osób ochroną przed zagrożeniami innymi niż powódź. Przedmiotem projektu jest zakup specjalistycznego sprzętu z zakresu ratownictwa chemicznego i ekologicznego, który zapewni identyfikowanie substancji niebezpiecznych,
a na tej podstawie umożliwi likwidację skutków zagrożeń naturalnych oraz poważnych awarii chemicznych i ekologicznych.

W ramach tego projektu dla jednostek ratowniczo-gaśniczych woj. podkarpackiego zakupiony został sprzęt na wartość 8 089 988,40 zł w tym dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej stanowi kwotę 6 876 490,14 zł.
Kupiono:
– Chromatograf gazowy ze spektrometrem masowym GCMS,
– lekki samochód specjalny rozpoznania chemicznego,
– urządzenie do zdalnej detekcji skażeń – zdalny spektrometr w podczerwieni do wykrywania obłoków gazowych i par,
– 10 ubrań specjalnych chroniących przed czynnikami chemicznymi,
– kontener ze sprzętem ochrony dróg oddechowych,
– ciężki samochód ratowniczo – gaśniczy,
– średni samochód ratowniczo – gaśniczy,
– samochód gaśniczy z modułem proszkowym,
Na realizację oczekują wciąż zadania zakupu kontener do transportu środka pianotwórczego, autocysterna ze zbiornikiem na wodę oraz autobus do przewozu ratowników.

Zwiększenie skuteczności prowadzenia długotrwałych akcji ratowniczych.
Projekt zakłada usprawnienie działań Państwowej Straży Pożarnej na obszarze Polski w zakresie prowadzenia długotrwałych akcji ratowniczych, m.in. poprzez objęcie całej ludności Polski ochroną przed innymi niż powódź zagrożeniami oraz skrócenie do 3 godz. czasu przeprowadzenia rozpoznania i reagowania na zagrożenia na poziomie kraju.
Przedmiotem projektu jest zakup samochodów ratowniczych i specjalistycznego sprzętu do prowadzenia długotrwałych akcji ratowniczych.

Przewidywana łączna wartość projektu pn. „Zwiększenie skuteczności prowadzenia długotrwałych akcji ratowniczych” dla jednostek PSP woj. podkarpackiego stanowi 11 363 323,28 zł. Z czego wartość dofinansowania wyniesie 9 658 824,79 zł.
Przedmiotem projektu w skali woj. podkarpackiego jest zakup samochodów ratowniczych i specjalistycznego sprzętu do prowadzenia długotrwałych akcji ratowniczych.
Dotychczas zakupiono:
– 2 agregaty prądotwórcze przewoźne o mocy min. 100 kVA,
– komorę dymową z dokumentacją techniczną i robotami budowlanymi,
– kontener kwatermistrzowski,
– 2 lekkie samochody ratownictwa wodnego,
– lekki samochód ratownictwa wysokościowego,
– przyczepę do przewozu kontenerów,
– 2 quady z przyczepą,
– samochód nośnik kontenerowy,
– 2 samochody zaopatrzeniowe z żurawiem,
– 3 średnie samochody ratownictwa chemicznego,
– 2 transportery- amfibijne pojazdy gąsienicowe z przyczepą.

W konferencji uczestniczyli: wicewojewoda podkarpacki Grażyna Borek, podkarpacki komendant wojewódzki nadbryg. Bogdan Kuliga PSP z zastępcą – st. bryg. Romanem Kołaczem, Teresa Tiszbierek, Janusz Konieczny wiceprezesi Zarządu Głównego ZOSP RP dowódcy, Edward Szlichta – dyrektor Zarządu Wykonawczego OW ZOSP RP, kierownicy i dyrektorzy służb, na co dzień współpracujących z Państwową Strażą Pożarną, przedstawiciele służb ratowniczych Ukrainy, oraz komendanci miejscy i powiatowi PSP z Podkarpacia.